Vuokraemäntä lähetti jokin aika sitten meille kaasulämmittimen huoltokirjan ja pyysi tilaamaan lämmittimelle huollon. Se olisi tehtävä ennen toukokuun loppua, ettei tule sakkoa. Perheenisä teki työtä käskettyä ja sopi huoltomiehen käynnin tälle aamulle klo 9.30 - 10.00. Niinpä Perheenisä vei Pojan aamulla kouluun, Perheenäiti jäi kotiin odottamaan.

Kaasumies tulikin ajallaan, täytti ensin papereitaan ja siirtyi sitten kellariin lämmitinhuoneeseen. Sieltä kuului välillä työkalujen hurinaa ja pörinää ja siinä välissä pesukone piti käydä sammuttamassa ja autotallin ovi avaamassa. Tunnin työn jälkeen mies sanoi menevänsä ulkomuurissa olevan kaasumittarin luokse ja pyysi Perheenäidin puhelinnumeron, että voi soittaa mittarin luota ja pyytää laittamaan lämmityksen päälle. Tarkasti kaiketi mittarin toiminnan.

Kun kaikki nämä toimet oli tehty, täytettiin paperit loppuun, Perheenäiti kirjoitti viisi allekirjoitusta ja maksoi huollon. Lasku/kuitti tulee postissa muutaman päivän kuluttua. Perheenäidin piti myös käydä lämmitinhuoneessa ja huoltomies selvitti, että ikkunassa oleva korvausilmaritilä on vääränlainen ja liian pieni. Ritilässä pitää olla leimattuna määrä paljonko se päästää ilmaa läpi ja lisäksi laittaa toinen pienempi, että lämmitin saa riittävästi ilmaa. Kummasti näistä selvittiin näin kielipuolenakin!

***

Landlady sent us a while ago the maintenance booklet for the gas heater and asked us to book maintenance for it. It should be done by the end of May in order not to pay penalty. So Daddy phoned the maintenance company and got an appointment for this morning between 9.30 to 10.00. In the morning Daddy took Little Boy to school and Mummy stayed home waiting.

The maintenance man came on time, first filled in some papers and then went downstairs in the heater room. Mummy heard different kinds of tools humming and buzzing and also had to go and switch the washing machine off and open the garage door for him. After an hour's work he said he needed to see the gas meter by the outer wall and asked for Mummy's phone number so he can call and ask Mummy to put the heating on. He probably checked the gas meter was working well.

When all was done he filled in the rest of the papers and Mummy signed her name for five times and paid for the maintenance. A receipt will come by mail in few days. Mummy also needed to go down to the heater room as the maintenance man explained that we need to change the air grill on the window, it is wrong kind and too small. There should be an official label on the grill saying how much air is coming through and also put another smaller one there as well to get enough air for the heater. Mummy was quite surprised how well she managed all this in Italian!