Sennie ja Ratón haastoivat Perheenäidin jo jokin aika sitten kertomaan omista omituista tavoista. Haaste kuuluu näin:

"Paljastan viisi omituista tapaani. Tämän jälkeen valitsen seuraavat viisi ihmistä, jotka haastan tekemään saman. Heidän tulee myös kirjoittaa nämä säännöt merkintäänsä. Linkitän haastamani ihmiset tämän merkinnän loppuun ja käyn ilmoittamassa heidän kommenttilaatikkoihinsa haasteesta ja tästä merkinnästä."

Viikon touhujen lomassa olen yrittänyt miettiä outouksiani ja tässä tulee.

Tyhjennän sähköpostini tulleiden ja lähteneiden laatikot melko ahkerasti, koska tuntuu siltä, että kaiken keskelle saattaa muuten hautautua jotain tosi tärkeää. No, siivousvimman vuoksi olen joutunut jokusen kerran kyselemään viestejä lähettäjältä uudestaan, kun jonkun asian hoitaminen on ollut vielä kesken.

Siirrän digikamerasta kuvat tietokoneelle mahdollisimman pian kuvaamisen jälkeen ja sitten tyhjennän kuvat pois kameran muistikortilta. Ainakin yhdet kuvat ovat "kadoksissa" jossain tietokoneen uumenissa, kummallisessa hakemistossa, missä niiden ei pitäisi olla. Muistikortilta olisin voinut ladata ne uudestaan oikeaan kansioon.

Kammoan sammakoita, kerta kaikkiaan inhoan niitä niin kuin joku toinen vaikka ampiaisia tai käärmeitä. En siedä katsella niitä televisiosta tai lehdestä saatika elävänä missään, yyh (Perheenisä hoiti sammakko-osaston kesällä eläintarhassa käydessämme). Monta kertaa on joku lehti lentänyt käsistäni kaaressa, kun olen pahaa aavistamassa kääntänyt sammakon kuvan esiin. Hollantiin muuttaessamme mietin jo etukäteen kuinka paljon siellä kanavien maassa mahtaakaan olla sammakoita, mutta viiden vuoden aikana näin yhden ainoan kurnuttajan ja sekin oli ilmeisesti eksynyt kaatosateella talojen väliselle kujalle. Sen sijaan täällä Italiassa takakuistillemme yritti jokunen viikko sitten muuttaa suuri keltainen rupisammakko. Perheenisä oli iltapimeällä sulkemassa ikkunaluukkuja ja palasi sisään hakemaan kameraa, kun kuistilla kökötti joku eläin. Se osoittautui rupikonnaksi ja tuli samalle paikalle vielä pari kertaa uudestaankin. En mennyt sulkemaan luukkuja takakuistille! Oli vähän vaikea tyhjentää kamerasta kuvia koneelle silmät kiinni, kun yritin välttää rumiluksen näkemisen. Pöljää, tiedän.

Pidän silittämisestä, varsinkin jos voin katsoa televisiota samalla - siinä hoituu kaksi asiaa kätevästi yhtä aikaa. Olen joskus kylässäkin kysynyt voinko silittää, kun perheen äiti on sattunut tuskittelemaan isoa vaateröykkiötä. Au pairina ollessani tehtäviini ei aluksi kuulunut silittäminen ollenkaan, koska aikaisemmat au pairit olivat kuulemma pudottaneet ja rikkoneet silitysraudan liian monta kertaa. Yleensä olin lapsenvahtina lauantai-iltaisin ja lopulta pyysin, että saisin vaikka silittää silloin, koska lapset olivat jo niin suuria, että leikkivät keskenään eikä ollut oikein mitään tekemistä. Silitettävää olikin reilusti: perheen kolmen tyttären koulupukujen kauluspaidat, herran paita per päivä samoin kuin rouvankin ja tietysti kaikki muutkin. Siinä se ilta kului sujuvasti tv-sarjojen äärellä ja sileää syntyi.

Olen onneton numeroiden kanssa. Yksinkertaisetkin yhteen- ja vähennyslaskut menevät yleensä pahasti pieleen ja matematiikkaa opiskellut Perheenisä raapii kummissaan päätään. En myöskään kerta kaikkiaan voi ymmärtää miten on mahdollista, että kun miinusmerkkisestä luvusta vähennetään miinusmerkkinen luku niin tulos on positiivinen. Eihän siinä ole tolkkua!

Nyt tämä haaste pitäisi jakaa eteenpäin, mutta taidan vähän rikkoa sääntöjä ja jättää lukijoiden harkintaan haluavatko poimia sen itselleen. Kerrothan, jos tartut haasteeseen.

***

Already a while ago Sennie ja Ratón challenged Mummy to tell about her odd habits. The challege goes like this:

"I will reveal five of my odd habits. After doing that I challenge five more persons to do the same. They also need to write these instructions on their blog. I link those persons I challenge in the end of this entry and drop a message in their comment box."

Among my weekly chores I have tried to think about my odd habits and here they are.

I empty my inbox and sent messages box quite often because I feel that otherwise something very important might get buried in the middle of all messages. Well, this frenzied e-mail cleansing has caused me to ask a couple of times messages back from the sender when I have forgotten what I was supposed to do.

I transfer the pictures from the digital camera to the computer soon after taking them and then I empty camera's memory card. At least one set of pictures are "hidden" somewhere inside the computer in a totally wrong folder where they are not supposed to be. If they still had been on the memory card I could have transfered them again to a right place.

I detest frogs, abosolutely loathe them like someone hates bees or snakes. I can't watch them on telly or in a magazine not to mention alive anywhere, yuck (Daddy handeled the visit to the frog section when we were at the zoo last summer). Quite many times I have sent a magazine flying across the room when a picture of a frog has been revealed in the next page. When we moved to Holland I was wondering how much frogs there would be because of all the canals but during our five years there I saw only one croaker who had probably got lost in a pouring rain between the houses. Instead here in Italy one frog tried to move on our back porch. One evening Daddy went to close the shutters on the windows and came back inside for the camera because there was some animal sitting on the porch. It turned out to be a huge yellow toad and it came back to the same spot few more times. I didn't go on the back porch to close the shutters any more! And it was a bit diffucult to transfer the pictures from the camera in the computer eyes closed as I didn't want to see the frog. Stupid, I know.

I like ironing and especially if I can watch the telly at the same time - gets two things done at the same time. Even sometimes while visiting a friend I had offered to iron when the mummy has been sighing about the big pile of clothes in the ironing basket. When I was an au pair ironing didn't belong to my duties at first because the previous au pairs had dropped and broken the iron too many times. I was usually babysitting on Saturday evening's and in the end I asked if I could do the ironing as the children were big enough to play together and there was not much to do. There was a lot to iron: the school uniform shirts of three girls, shirt a day from the mister and lady and everything else as well. The evening passed quickly while watching the telly and ironing.

I am useless with numbers. Even the most simple additions and subtractions usually go wrong and Daddy who used to study mathematics finds it very odd. No way can I understand how it is possible that when you subtract a negative number from another negative number the result is positive. There is no sense in it!

Next I should pass this challenge on but I think I break the rules and leave it to you to decide if you want to pick it up or not. Please let me know if you take the challenge.